Vrachtwagenheffing vervangt Eurovignet en MRB
Vanaf 1 juli 2026 gaat in Nederland de nieuwe vrachtwagenheffing van start. Een verandering die grote impact zal hebben op transportbedrijven, eigen rijders en chauffeurs.
De heffing vervangt onder andere het Eurovignet en brengt een nieuw systeem met zich mee waarin vrachtwagens per kilometer gaan betalen.
Hoe wordt de heffing vastgesteld?
De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kilo. Het bedrag dat je betaalt, hangt af van:
- het aantal gereden kilometers
- het gewicht van je vrachtwagen
- de CO₂-uitstootklasse (emissieklasse)
- het type brandstof

Gebruiker betaalt
De regeling geldt op vrijwel alle snelwegen en op een deel van de provinciale en gemeentelijke wegen. Het motto is: ‘de gebruiker betaalt’. Wie meer rijdt en wie vervuilender rijdt, betaalt meer. Buitenlandse vrachtwagens vallen onder dezelfde regels als Nederlandse voertuigen.
Fiscale aanpassingen
- Het Eurovignet verdwijnt volledig in Nederland
- De motorrijtuigenbelasting voor lichte vrachtwagens onder de 12 ton vervalt
- Voor zwaardere vrachtwagens wordt de MRB fors verlaagd
Hierdoor verschuift de kostenstructuur in de transportsector: minder vaste lasten, meer variabele kosten.

Hoe wordt de vrachtwagenheffing bepaald
Om de heffing te kunnen betalen en te registreren, moet in elke vrachtwagen een On-Board Unit (OBU) worden geplaatst. Dat is een apparaat dat:
- via GPS registreert waar en hoeveel je rijdt
- communiceert met de tol-dienstaanbieder
- automatisch de informatie doorstuurt voor facturatie
De OBU zit niet standaard in voertuigen en moet worden aangevraagd via een erkende dienstaanbieder. De installatie is eenvoudig en vindt meestal plaats achter de voorruit.
Tijdens iedere rit moet de OBU aan staan, zelfs op wegen waar geen heffing geldt.
Aanbieders van tolkasten
Er zijn zes belangrijke aanbieders die straks OBU’s leveren.
Nationale aanbieder
1. Triangle
Werkt uitsluitend binnen Nederland. Geschikt voor bedrijven die hoofdzakelijk nationaal rijden.
Internationale EETS-aanbieders
2. Toll4Europe
Bekende Europese aanbieder, ideaal voor internationaal transport.
3. Telepass
Beschikbaar in veel EU-landen; biedt vaak extra diensten zoals brandstofkaarten.
4. Axxès
Gespecialiseerd in tolheffing, levert moderne OBU’s zoals de C’moov.
5. TotalEnergies
Biedt een koppeling tussen tolbetaling en andere transportservices.
6. Tolltickets (Kapsch)
Grote speler in digitale tol, actief in diverse landen.
De EETS aanbieders dienen een overeenkomst af te sluiten met de RDW, zodat zij worden toegelaten voor de vrachtwagenheffing.
Wat kost een OBU en het bijbehorende contract?
De kosten verschillen per aanbieder, maar bestaan meestal uit:
a. eenmalige kosten (administratiekosten voor registratie: meestal tussen € 17 en € 40 en borg voor het tolkastje: sterk wisselend per aanbieder (paar tientjes tot ruim honderd euro)
b. jaarlijkse kosten (administratie- en verwerkingskosten: gemiddeld rond € 60 – € 70 per jaar)
c. de daadwerkelijke vrachtwagenheffing (de kilometerprijs die je betaalt afhankelijk van je voertuig m.b.t. gewicht, emissieklasse en gereden afstand)
Schone voertuigen betalen aanzienlijk minder — elektrische vrachtwagens betalen het laagste tarief.

Hoe wordt er gecontroleerd?
Langs de Nederlandse snelwegen komen controleportalen. Deze controleren via:
- kentekenscanners
- radiosignalen
- communicatie met de OBU
Rijd je zonder geactiveerde of werkende OBU? Dan kun je rekenen op een boete. De overheid voert bovendien steekproeven uit op de weg en op parkeerplaatsen.



