Smart voor wie? Big brother is watching you more!
Smart Tacho 1
De eerste slimme tachograaf (Smart Tacho 1) werd verplicht op 15 juni 2019 en gold voor alle voertuigen die na deze datum werden ingeschreven. Deze tachograaf werd “slim” genoemd omdat er tal van functies inzaten die ontbraken bij de oude versie tachograaf. Zoals bijvoorbeeld de GNSS-, DSRC- en ITS-functie.
Smart Tacho 2
Eerder genoemde functies zijn in de Smart Tacho 2 verbeterd en beter beveiligd zodat de handhavings- en gebruikersmogelijkheden zijn toegenomen. De Smart Tacho 2 ziet dus niet alleen toe op handhaving van de rij- en rusttijden, maar controleert ook cabotage en posting (detachering). Daarvoor zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zoals de automatische registratie van de grenspassage.
Smart Tacho 2 is vanaf 21 augustus 2023 verplicht voor alle nieuwe geregistreerde voertuigen. Vanaf 1 januari 2025 is deze tachograaf verplicht in alle vrachtwagens vanaf 3,5 ton die internationaal rijden. Per 1 juli 2026 geldt dat ook voor vrachtwagens vanaf 2,5 ton.
Welke functies zitten in de Smart Tacho
GNSS (Global Navigation Satellite System)
Dit systeem maakt gebruik van satellieten om nauwkeurige locatiegegevens te bepalen voor voertuigen met een digitale tachograaf, waaronder positie, snelheid en tijd. GNSS legt de exacte locatie van een voertuig vast en verzamelt gegevens over afstand, snelheid en rijtijden. Deze gegevens worden gebruikt voor handhaving van rij- en rusttijden en naleving van wet- en regelgeving voor voertuiggebruik. GNSS is essentieel voor de Smart Tacho en verbetert de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de gegevens die worden vastgelegd door de digitale tachograaf.
DSRC: (Dedicated Short-Range Communications)
Deze functie maakt het mogelijk voor inspecteurs om tachografen op afstand uit te lezen en nog meer gegevens te controleren. DSRC is een draadloze communicatietechnologie die wordt gebruikt voor korte afstanden tussen de digitale tachograaf en controle-infrastructuur, zoals controlestations langs de weg. Het vergemakkelijkt de handhaving van wet- en regelgeving met betrekking tot rij- en rusttijden en andere transportvoorschriften door draadloze overdracht van gegevens.
ITS (Intelligent Tachograph System)
De ITS-functie is ontworpen om gegevensverzameling en -uitwisseling te verbeteren voor toezicht en handhaving van rij- en rusttijden voor chauffeurs. Het maakt het mogelijk om informatie over rij- en rusttijden, snelheid en afstand nauwkeurig vast te leggen en op te slaan voor naleving van de wet. Met deze functie kunnen chauffeurs tachograafgegevens bekijken en verzenden, bijvoorbeeld via een mobiele app zoals de VDO Driver-app, tot op een afstand van 10 meter.
Extra functies van Smart Tacho 2
- Automatisch registratie landcode
- Nieuwe laden en lossen functie
- Gegevens uitlezen van 28 naar 56 dagen
- GNSS-signaal is extra beveiligd
- DSRC-module is verbeterd
- Bluetooth: met bijv. een mobiele telefoon kun je verbinding maken
Automatische registratie landcode
De meest opvallende nieuwe functie van de nieuwe tachograaf is de automatische registratie van de landcode bij het passeren van een grens. Dit betekent dat stoppen niet langer nodig is.
Nieuwe laden en lossen functie
De nieuwe tachograaf bevat ook een laden en lossen functie, waarmee je kunt aangeven wanneer je aan het laden en/of lossen bent. Na inschakeling van deze functie wordt de locatie van je voertuig automatisch geregistreerd.
Van 28 naar 56 dagen
Voorheen werden chauffeurs gecontroleerd op hun activiteiten van de afgelopen 28 dagen. Vanaf 31 december 2024 zal dit worden uitgebreid naar 56 dagen.
Bluetooth
De nieuwe Smart Tachograaf 2 kan ook worden gekoppeld via Bluetooth met behulp van de ITS-interface van de tachograaf. Sinds 2012 was het al mogelijk om een VDO-tachograaf te bedienen via Bluetooth met een app, maar hiervoor was aparte hardware vereist. Nu is deze functionaliteit standaard ingebouwd.
Nieuwe bestuurderskaart
Met de komst van de Smart Tacho 2 komt er (uiteraard) ook een nieuwe bestuurderskaart. De Smart Tacho 2 registreert nl. meer informatie dan oudere model tachografen (zoals bijv. via de nieuwe laden en lossen functie). Op de oude kaart kon dit niet worden opgeslagen. De nieuwe bestuurderskaart heeft nu extra opslagruimte gekregen.
Welke gegevens kunnen met DSRC worden uitgelezen
- Kenteken voertuig / Snelheidsoverschrijdingen
- Wel/niet geldige bestuurderskaart/aanwezig tijdens rijden
- Fouten of conflict in bewegingsgegevens
- 2e bestuurderskaart aanwezig ./ Huidige activiteit
- Afsluiting laatste sessie / Onderbreking stroomvoorziening
- Sensorstoringen / Tijdafstelling
- Poging tot beveiligingsinbreuk
- Laatste en vorige kalibratie/ijking
- Datum tachograaf / Laatste gemeten snelheid
- Tijdsaanduiding
Welke extra gegevens kan Smart Tacho 2 uitlezen
- Tijd van laatste vastgestelde voertuiglocatie
- Huidige rijtijd
- Langste dagelijkse rijtijd huidige en vorige rit
- Langste dagelijkse rijtijd van de afgelopen week
- Wekelijkse rijtijd / Tweewekelijkse rijtijd
Big brother is watching you more!
Ongetwijfeld zullen al deze functies in beginsel bedoeld zijn om de veiligheid te waarborgen en toe te zien op het welzijn van de chauffeurs. In de praktijk komt het er echter op neer dat de handhavers nu heel gemakkelijk mensen op kunnen sporen die in “overtreding” zijn en deze kunnen bekeuren. Hiervoor hoef je niet naar de kant gehaald te worden, wat het aantal controles alleen maar zal vermeerderen. En als klap op de vuurpijl wordt de controletermijn nu van 28 dagen naar 56 dagen verhoogd. Kassa!